maandag 26 oktober 2015

All Hallows Eve

Foto: Lucia Ros

Het is bijna zover: Halloween! Geen overgevlogen rage uit Amerika, maar een oorspronkelijk Europees (Christelijk) feest dat verloren gegaan was. Ik ben erg dol op feesten die in verschillende culturen gevierd worden en verschillend lijken maar eigenlijk in essentie hetzelfde zijn. Dia de los muertas, Allerzielen, All Hallows Eve, Halloween - in alle versies eren we (kort door de bocht) de doden en zenden we de goede en slechte zielen of geesten de goede kant op. De 'eenvoud' van het feit dat we allemaal afscheid moeten nemen van dierbaren en dat we dwars door culturele verschillen heen het gevoel hebben nog steeds een band met hen te kunnen hebben - dat raakt me. En dat dat ook nog verkleed mag en een vleugje magie draagt, tja dat is de kers op de taart natuurlijk.

Op de een of andere manier vieren we het ieder jaar wel. Soms met een groot feest, soms alleen met een maaltijd-met-aankleding. Hoe dan ook sta ik er altijd bij stil en steek ik minstens wat kaarsen en wierook aan. Toen de jongens kleiner waren gingen we aan het eind van het feest altijd met deksels en pollepels het huis rond - de beste manier om slechte geesten weg te jagen (met als extra bonus een goede reminder bij nachtmerries ;-)) en gegarandeerd een hoop lol!

Dit jaar vierden we het een weekje eerder omdat ik mee mocht helpen op de griezelavonden van Archeon. Uiteraard als heks - what else! Thur ging ook een avond mee en had de tijd van zijn leven!

Foto: Dichtbij.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten